Wayne Rijsdijk

  • 31/01/2019
  • 2 minuten leestijd
Avatar

TechNight: Why developers should game

Waarom developers spelletjes moeten spelen. Spreker Marc Dekker, Senior Java ontwikkelaar binnen Developers.nl, heeft ons overtuigd dat spelletjes niet alleen leuk, maar ook heel leerzaam kunnen zijn.

"Playing a game is the voluntary attempt to overcome unnecessary obstacles" - Bernard Suits

Een spel heeft een doel, deelname is vrijwillig en er moeten overbodige obstakels in zitten. Marc gebruikt Golf als perfect voorbeeld. Het doel is om een bal in een gat in de grond te laten rollen. Maar in plaats van een groot gat te maken waar de bal in kan rollen, is het gat vrij klein. Om het nog moeilijker te maken kan er tussen het beginpunt en eindpunt honderden meters aan gras, zand en water zitten. Om het af te maken is het clubhoofd, het gedeelte van een golfclub waarmee je de bal moet raken, ook nog eens lekker klein. Allemaal voorbeelden van obstakels die niet nodig waren, maar die het spel wel interessant maken.

Dat een spel leuk kan zijn, snappen we allemaal, tenzij je natuurlijk niet zo goed tegen je verlies kunt! Maar wat maakt een spel nou precies leerzaam? Marc gebruikt Professor Layton als voorbeeld van een spel waar je algoritmes leert herkennen, problemen optimaliseert en de logica van puzzels moet identificeren. Ontwikkelaars hebben voortdurend te maken met complexe logica, code optimalisatie en algoritmes. Alle bovengenoemde vaardigheden zijn dus toepasbaar! Oefening baart kunst. Hebben we daar nou echt spelletjes voor nodig? Nee natuurlijk niet. Echter versterkt het vermaak van een spel de beleving en daarmee ook de overdracht van informatie en kennis. Leren kan dus leuk zijn!

Minecraft is een mooi voorbeeld van een spel waarmee met een gering aantal verschillende basisblokken een hele wereld kan worden opgebouwd. Een simpele basis en kleine producten kunnen met expertise en tijd tot grote resultaten leiden.

Code kan op den duur erg complex en ingewikkeld worden door constant wijzigende eisen. Mini Metro is een spel waar de speler een metronetwerk moet ontwerpen en onderhouden door steeds meer metrohaltes aan elkaar te koppelen. Doordat er steeds weer nieuwe haltes bijkomen blijkt achteraf dat een eerder gemaakte keuze toch niet zo handig was als eerst gedacht. Onderhoud is vereist om de reizigers zo snel mogelijk van A naar B te brengen. Door het inzichtelijk maken van de problemen die je kunt tegenkomen en creatief om te gaan met de middelen die je hebt, leer je verstandigere keuzes te maken die in de toekomst ook nog volstaan.

Spelletjes helpen ook met softskills. Ga eens met collega’s een spel spelen in de pauze. Het liefst bordspellen, gezien we al de hele dag achter de computer zitten. Je leert elkaar beter kennen, identificeert elkaars zwakke en sterke punten en daarnaast is het gewoon leuk!